Rally-VM del 2

Efter att ha tittat lite på vad Rally-VM är, hur evenemanget är uppbyggt, hur de olika tävlingssegmenten fungerar när det gäller förar- och konstruktörsmästerskapet samt lite om organisationen bakom WRC, tänkte vi nu fortsätter resan genom rally-VM genom att titta närmare på bland annat bilarna, och fjolårets vinnare, en dominant inom WRC de senast åren, Sebastien Ogier.

Bilkategorierna

Fordon som tävlar i dagens version av WRC är så kallade grupp R bilar, bilar som tidigare gick under kategorin grupp A eller N. Det finns fyra olika grupper inom WRC och dessa är WRC, WRC2, WRC3 samt JWRC där varje respektive grupp har sina egna regler och bestämmelser för vilka fordon som får användas. Här ovan hittar ni i stora drag vad som gäller för de olika klasserna. Några element har tagits bort från listan så som drivmedel då endast en klass kör på diesel och resten på bensin. I den andra delen av detta inlägg tar jag en närmare titt på de olika klasserna, tävlingar som körs och tidigare framgångsrika förare, däribland två svenska förare.

Detta är den andra delen av två där vi tittar på den anrika biltävlingen WRC. I den första delen tog jag en närmare titt på historiken bakom tävlingen och de fordonstyper som idag medverkar i rallyt. I denna del tänker jag ta en titt vilka bilmärken som deltar, hur körschemat för 2016 såg ut samt hur årets säsong slutade både gällandes förar- och konstruktörsmästerskap.

Sebastien Ogier vann ifjol

13 deltävlingar stod på schemat för 2016, där den sista deltävlingen hölls i mitten av november. Säsongen inleddes med det anrika Monte Carlo rallyt i slutet av januari, därefter begav man sig till Sverige i början av februari. Efter detta väntade Mexiko i början på mars följt av Argentina under efterföljande månad. Därefter var det över Atlanten igen till Portugal som hölls den 19–22 maj. Tävlingarna fortsatte sedan i Italien i början av juni och Polen i slutet av samma månad. Därefter var det upp till vårt grannland, Finland, där tävlingen hölls i slutet på juli. Detta följdes av det tyska rallyt i augusti, franska rallyt i september, spanska rallyt i mitten av oktober och senare samma månad engelska rallyt. Sista stoppet på årets WRC säsong gick av stapeln i Australien från den 17 till den 20 november. Vann årets sista tävling gjorde norrmannen Andreas Mikkelsen, drygt 15 sekunder före teamkollegan Sébastien Ogier. Trots segern i sista deltävlingen så skulle det inte räcka till att sno åt sig andraplatsen i förarmästerskapet utan Mikkelsen fick nöja sig med en tredjeplats bakom belgaren Thierry Neuville på andraplats, sex poäng före norrmannen. Sébastien Ogier tog hem den totala världscupen i överlägset manér med 268 poäng, 108 poäng mer än tvåan.

Sébastien Ogier lyckades under den gångna säsongen vinna inte mindre än sex av de 13 deltävlingarna, med imponerande fyra segrar i rad. Han vann tyska, franska, spanska och engelska rallyt. Förutom dessa fyra segrar inledde han även säsongen med två segrar, först i Monte Carlo följt av svenska rallyt. Detta gjorde också att Volksvagen tog hem konstruktörsmästerskapet med 377 poäng totalt, 65 poäng före närmste konkurrent, Hyundai. Volkswagen andra team tog hem tredjeplatsen med 163 poäng, en poäng före M-sport WRC team.