Rally-VM del 1

Rally-VM är en motorsport som vi i Sverige har sett framgångar inom, under sportens historia, även om det var ett tag sedan. Rally-VM eller World Rally Championship även förkortat WRC är ett motorsportevenemang som anordnas årligen och som består av en rad olika tävlingar som hålls runt om i världen. Tävlingselementet är uppdelat i två segment, ett förar- och ett konstruktörsmästerskap. Organisationen bakom Rally-VM är även samma organisation som står bakom ett annat stort motorevenemang, Formel 1. Vi syftar så klart på FIA, vilket är en förkortning av franska Federation Internationale de l’Automobile vilket översatt på svenska blir internationella bilorganisationen.

Nu är FIA en massiv organisation, som inte bara står bakom WRC och Formel 1, organisationen står också bakom en rad andra, stora motorevenemang runt om i världen. Under deras paraply hittar vi även World Endurance Championship (WEC), World Touring Car Championship (WTCC), European Touring Car Championship (ETCC), World Karting Championship, World Rallycross Championship, European Truck Racing Championship samt en rad olika Formel tävlingar som Formel 2 och 3, samt Formel E. Några av de kanske mer spännande tävlingar, i alla fall i mina ögon sett, är International och European Hill Climbing Championship.

Rally-VM:s tävlingssegment

De två tävlingssegment som ordnas och som jag nämnde här ovan, är helt skilda segment, där det ena inte har något med det andra att göra. Förarmästerskapet är precis som det låter, ett mästerskap där bilförarna tävlar inbördes mot varandra i jakten på att få så många poäng som möjligt under säsongen, en säsong som innefattar 13 tävlingar där i sin tur varje tävling är indelad i en rad deltävlingar eller specialsträckor som dom kallas. Föraren med snabbast tid, sammanlagt, över dessa specialsträckor vinner tävlingen och får således flest poäng och den förare som lyckats köra in flest poäng efter alla 13 tävlingar, vinner förarmästerskapet.

Thierry Neuville performs during FIA World Rally Championship 2016 France in Ajaccio, France on September 30, 2016 // @World / Red Bull Content Pool // P-20161004-00962 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //

Konstruktörsmästerskapet är istället fokuserat på biltillverkarna och vilket bilmärke som lyckas samla på sig flest poäng, på samma sätt som för förarna men i konstruktörsmästerskapet är det i regel två bilar per ”stall” vilket motsvarar ett märke. Nu kan dock ett märke ha flera stall, så som Toyota 1 och Toyota 2, men i regel har man ett stall med i tävlingarna, på grund av de astronomiska kostnader som följer med att tävla i WRC.

Skapandet av WRC kom efter att ett flertal kända rallytävlingar från tidigare serier som European Rally Championship och/eller International Championship, slogs samman. Det första Konstruktörs- och förar-VM som anordnades gick av stapeln 1973.  Bilarna som används i dagens rallyn är i grund och botten en serieproducerad bil från någon av de biltillverkare som medverkar i rallyt. Bilen måste ha en 1.6 liters motor som får ha turboaggregat, responssystem, fyrhjulsdrift, sekventiell växellåda, förbättrad aerodynamik samt andra modifieringar som gör bilen snabbare eller hanterar bättre. Dock finns det ett övre tak gällandes antalet hästkrafter en bil får ha, en nivå som idag ligger kring 300 hk. Priset för en WRC-bil i översta klassen kostar runt ikring $1 miljon, motsvarande 8,9 miljoner kronor med dagens växlingskurs.