Motorsportens värld – MotoGP

Efter att ha skrivit om Isle of Man TT så tyckte jag också att det var på sin plats att även skriva om MotoGP som är mer eller mindre raka motsatsen mot Isle of Man eller Superbike World Championship där man använder måste använda vanliga produktionsmotorcyklar som modifierats medan man i MotoGP använder sig av speciellt framtagna motorcyklar för just dessa typer av tävlingar, en tävlingscykel med andra ord.

Mästerskapet inom MotoGP är indelat i tre olika klasser, MotoGP, Moto2 samt Moto3 och där man i alla tre klasserna använder sig av fyrtaktsmotorer. Fram tills 2010 var det 250cc som gällde i Moto2, men detta år skrev man om reglerna och klassen ökades till en 600cc fyrtaktsmotor. Två år efter detta var det så dags for Moto3 att få en uppdatering, där man gick från 125cc till det dubbla, 250cc men som sagt, även här en fyrtaktsmotor med en viktbegränsning, inklusive bränsle, på 65 kilo.  För den övre klassen så genomfördes det också förändringar och även där gick man upp i volym från tidigare 800cc till 1000cc.

Motortypen

Till skillnad mot tävlingar som TT-Formulae och Motocross, där två- och fyrtaktsmotorer hade olika motorstorleksgränser i samma klass fram tills 2002 när GP satte den övre gränsen densamma för båda typerna av motorer i alla dess klasser. Därefter gav MotoGP fyrtaktsmotorn på 490cc en fördel över tvåtaktsmotorn, då en tvåtaktare producerar mer kraft med varje rotation av vevaxeln jämfört med en fyrtaktsmotor som bara producerar kraft vid varannan rotation av vevaxeln. I teorin producerar en 500cc tvåtaktsmotor samma effekt som en 1000cc fyrtakt, men det finns många skillnader mellan de två konfigurationerna så som användningen av förgasare kontra bränsleinsprutning, mappning av motorn, fördelningen av kraft/vridmomentkurvor och gasreglage är några viktiga skillnader. Testkörningar visade att fyrtaktsmotorerna genererade 10–15 hk mer i kraft och producerade således snabbare varvtider jämfört med motparten som hade en tvåtaktsmotor. 4-taktsmotorer skulle vara det självklara valet under kommande år. I klasserna Moto2 och 3 får endast 4-taktsmotorer användas.

Motortypen

Den allra första upplagan av FIM Road Racing World Championship Grand Prix anordnades av Fédération Internationale de Motocyclisme och året var 1949. De kommersiella rättigheterna ägs idag av Dorna Sports men där FIM fortfarande står kvar som sportens styrande organ. Deltagande lag representeras av International Road Racing Teams Association (IRTA) och motorcykeltillverkare representeras av Motorcycle Sport Manufacturers Association (MSMA). Regler och ändringar av föreskrifter sker tillsammans med dessa fyra organisationer och där Dorna Sports har den avgörande rösten om det skulle vara två mot två i en omröstning. Tillsammans bildar dessa fyra organ den så kallade Grand Prix Commission.

En typisk MotoGP säsong

En MotoGP säsong består av en rad olika tävlingar i en rad olika länder. 2008 års tävlingskalender bestod av 18 tävlingar i 15 olika länder där två länder, Quatar och Spanien, anordnade tre tävlingar under säsongen, och där länder som Portugal, Kina, Frankrike, Italien, England, Holland, Tyskland och USA anordnade två tävlingar vardera. Andra länder som också deltog under säsongen var Tjeckien, San Marino, Japan, Australien och Malaysia.