Le Mans – Grand Prix of Endurance del 2

Det finns nog inte många där ute som inte hört talas om motortävlingen Le Mans, vare sig man gillar motorsport eller inte. Det finns vissa event, händelser eller tidpunkter som så gott som alla känner till, oavsett om man är intresserad eller på något sätt knuten till det hela, det är mer allmänkunskap eller något man fått höra talas om i olika sammanhang så pass många gånger att det nu ligger där i bakhuvudet, vare sig man vill det eller inte och Le Mans är ett av dessa ämnen. Är man inte motorintresserad så kanske man inte känner till konceptet eller exakt hur tävlingen går till, men man är dock fullt medveten om att det rör sig om ett motorevent för bilar. I första delen gick jag igenom lite om tävlingen historik, då den har en väldigt lång och färgfylld sådan, med rötter som sträcker sig tillbaka till 1923 vilket gör tävlingen till en av de äldre motoreventen i världen. Jag gick också igenom lite vad som krävs av ett team för att de ska få möjligheten att tävla här samt hur vinnaren utses.

En tävling inom tävlingen

Som jag nämnde i första delen så är målet för alla lag som deltar att hinna avverka så många varv som möjligt under dessa 24 timmar som tävlingen pågår. Detta gör att det också finns ett ”tävlingsmoment” inom själva tävlingen, utöver antalet körda var och det gäller uthållighet och då syftar jag inte på de tre förare som kör loppet utan bilen, att den håller ihop under tävlingen. Självfallet kommer man behöva byta slitagedelar men ju mindre tid bilen står stilla, desto större chans är det att laget går som vinnare ut tävlingen. Så den inofficiella tävlingen är att se till att man har tagit med sig en bil eller plockat fram delar som man vet kommer hålla under dessa påfrestningar, då vi talar om enorma påfrestningar som pressar delarna till det absolut yttersta och allt detta mer eller mindre konstant under hela 24 timmar.

Det är som bäddat för att saker och ting SKA gå sönder, men laget som lyckas ta fram ett fordon som står pall allt detta slit och släng, det är ett lag som garanterat är med och slåss om en pallplats. Fordonet behöver nödvändigtvis inte vara den snabbaste bilen i tävlingen men kan man köra oavbrutet under 24 timmar utan att behöva göra större reparationer, ja då är chanserna goda att få en framskjuten placering.

Självfallet finns det också olika klasser som de deltagande teamen deltar i, annars hade det varit mer eller mindre omöjligt för den så kallade touringklassen att mäkta med prototypklassen som finns, där bil- och motortillverkare deltar med prototyper som i många fall är betydligt bättre, snabbare och mer stryktåliga än de bilar som körs i touringklassen, en klass beståendes av standardbilar som modifierats för att köra bantävling, alltså fått uppgraderad fjädring, motor, bromsar och däck samt att man lättat på vikten i syfte att göra bilen snabbare.

En tävling inom tävlingen