Le Mans – Grand Prix of Endurance del 1

När man pratar om motorsport så finns det vissa event som sticker ut mer än andra och bland dessa hittar vi framför allt tre som står högre än resten, Monaco Grand Prix, Indi 500 och så klart, giganten av dom alla, Le Mans. Det är också den sistnämnda tävlingen som jag tänkte titta närmare på i detta första av två inlägg om den anrika tävlingen och jag säger anrik då den har en lång och färgstark tradition bakom sig, vilket just gör denna till den största av dom alla och som således också inspirerat och legat grund till liknande evenemang runt om i världen.

Detta är världens äldsta aktiva motortävling med rötter som sträcker sig tillbaka till 1923 vilket innebar att årets tävling firade 94 års jubileum. Detta årliga event är en skapelse som hålls av Automobile Club de l’Ouest (ACO) och körs på Circuit de la Sarthe, en bana som är sammanställd av vanliga vägar som stängs av under tävlingshelgen tillsammans med speciella segment byggda specifikt för tävlingar. Det är också detta som gör denna tävling så unik, då den inte hålls på en helt dedikerad tävlingsbana men samtidigt inte på enbart allmänna vägar. Det är kombinationen av de två som verkligen ställer både bilar och förare på prov.

Le Mans, en balansgång

Men det absolut största som skiljer denna tävling från övriga tävlingar runt om i världen är att denna pågår i 24 timmar i sträck där förare och fordon pressas till det yttersta. Det är med andra ord en uthållighetstävling som visar vilka fordon och förarteam som klarar av omständigheterna bäst. Då tävlingen pågår non-stop under 24 timmar så alternerar man mellan förare där varje förare kör under en två-timmars period innan det är dags för nästa och varje lag måste bestå av minst 3 förare. Som ni förstår är detta en enorm påfrestning för inte bara förarna utan också fordonet och då alla slitagedelar som bromsar och däck men också motor och växellåda. Under förarbytena passar man också på att fylla på med bränsle och byta däck om så behövs. Målet för deltagande team är att lyckas hitta den ultimata balansen mellan uthållighet och prestation, där man inte vill kompromissa allt för mycket på den ena eller andra delen i ekvationen, då det trots allt gäller att hinna avverka så många varm som möjligt under dessa 24 timmar.

Det är så tävlingen avgörs, när tiden är slut och 24 timmar har passerat, är det laget som lyckats avverka flest varv under denna period, som vinner tävlingen. Då det ställer stora krav på framför allt fordonen, har detta resulterat i att många biltillverkare, använder sig av tävlingen som en möjlighet att testa prototyper, där man arbetat med att förbättra exempelvis bränslekonsumtion, aerodynamik, väghållning eller motorprestation. Tävlingen får teamen att tänka utanför boxen och komma upp med nya, innovativa lösningar på saker som man kanske inte tidigare sett som ”problem” eller något som inte nödvändigtvis behövde åtgärdas men ändringen tillsammans med en rad andra justeringar, ger teamet de resultat man söker.