Kända motorsportsolyckor

Naturligtvis är vanliga personbilar inte lika högpresterande som sportbilar. Men ändå har de gynnats av tekniska innovationer som först gjordes för tävlings krets. Många säkerhetsfunktioner i moderna personbilar utvecklades först i sportbilar. Ingenjörer och mekaniker försöker alltid göra sportbilarna säkrare men tyvärr kommer en hel del säkerhets innovationer som resultat av en tragedi.

Kända exemplar

2001 Daytona 500 krasch sågs vara särskilt tragisk på grund av Dale Earnhardt Sr.s enorma popularitet och hans inflytande på utvecklingen av NASCAR-racing. På det sista varvet slog framdelen av Sterling Martins bil Dale Earnhardt Sr: s bil med tillräckligt kraft för Dale Earnhardt Sr. tappade kontroll. Dale Earnhardt Sr: s bil körde utanför banan och sedan tillbaka på banan där den kraschade in i Ken Schraders bil. Dale Earnhardt Sr.’s bil kraschade in i väggen och han fick en dödlig fraktur på skallen och avled.

1999 Marlboro 500 på California Speedway var en annan stor olycka. Championship Auto Racing Teams var det tidigare namnet på bil racingserien senare känd som Open Wheel Racing Series Inc. Det sanktionerade PPG Indy Car World Series från 1979 till det upplöstes 2003. I många avseenden liknar Indy-bilar F1-fordon och en krasch är lika farligt. I den sista tävlingen 1999 fick 24-åriga kanadensiska föraren Greg Moore tävla trots att han hade skadat sin hand några dagar tidigare. Moore tappade kontroll över sin bil och snurrade medan bilen fortfarande reste på 320 km/h. Bilen välte och träffade en betongbarriär. Moore fick omfattande skador och avled av sina skador strax efteråt.

JGTC

JGTC är det tidigare namnet på Super GT. Och i 1998 den JGTC tävlingen på Fuji hände en hemsk tragedi. Det regnade kraftigt samtidigt som det fanns också en tjock dimma på platsen. 2 Porschar sladdade på grund av vatten på banan och krockade. Sedan blev en Porscharna träffad av en Ferrari. Båda bilarna exploderade och föraren av en bil blev brännskadad innan han räddades. Ferrariföraren, Tetsuya Ota, överlevde sina brännskador men slutade med motorsport.

In 1976 hänt en tragisk händelse under Tysklands Formel 1 Grand Prix tävling. Tävlingen ägde rum på notoriskt farliga tyska Nordschleife banan. Österrikiska Niki Lauda tappade kontrollen över sin bil på grund av de våta förhållandena på banan. Hans bil träffade en vägg och började brinna. Då var det träffas av en annan bil. Och Lauda fick stora skador, inklusive skador på lungorna från giftiga gaser från branden, och hade omfattande ärr efteråt. Ironiskt nog hade Lauda tidigare kritiserat de otillräckliga säkerhets normer på banan. Han föreslog att förarna till och med skulle bojkotta banan tills säkerheten förbättrades. Lauda återvände dock till tävling medan han fortfarande hade bandage på sina brännskador. Han gick i pension och återvände sedan till tävlingen två gånger innan han blev konsult. Detta var det sista Grand Prix-tävling på Nordschleife banan.

Varje gång det inträffar en olycka undersöker tävlingsansvariga saken och letar efter sätt att göra motorsport säkrare både för förarna och för publiken. Så småningom används dessa resultat för att förbättra personbilar också. Nu används laminerat säkerhetsglas i alla vindrutor och fönster för bil till exempel. Detsamma gäller för krockkuddar.