Gymkhana

Gymkhana är en motorsport som bär många olika namn beroendes på vart i världen man befinner sig, Gymkhana om man befinner sig i USA, Motorkhana om man är i Australien eller Nya Zeeland eller Autotesting om man befinner sig i England eller på Irland. Likt autocross så är målet med gymkhana att köra en bana på snabbast möjliga tid och där en av de viktigaste aspekterna är att memorera banan för att kunna uppnå så snabb tid som möjligt. Sporten har hämtat sig namn från hästdisciplinen gymkhana.

Gymkhana event går på tid och hålls enbart för bilar. Föraren av bilen måste ta sig igenom en bana beståendes av allt från konor, däck till tunnor och detta kan ske på flera olika underlag, allt för att verkligen testa förarens kunskaper. Banan är upplagd så att den verkligen utmanar föraren och dess förmåga att kunna behärska flera olika körstilar och där den största skillnaden i denna motorsport jämfört med rallycross eller autocross är att föraren måste utföra en rad olika manövrar med fordonet, så som att göra en 180 eller 360 graders vändning, backa, parkera eller köra efter mönstret åtta runt två tunnor. Förarna uppmanas också att använda sig av drifting under vissa delar av banan, där det kan vara hjälpsamt eller även nödvändigt för att ta sig igenom hindret på snabbast möjliga sätt. Det är dock inget krav som ställs på förarna, och drifting är inget speciellt delsegment i tävlingen, bara ett verktyg som förarna använder sig av.

Stora krav på föraren

Att köra ett Gymkhana event kräver en enorm prestation av föraren. Inte nog med att man måste ta sig igenom banan på snabbast möjliga tid, föraren måste också göra så med så få misstag som möjligt. Vikten i förarens prestation ligger på att kunna accelerera och bromsa snabbt, använda sig av drifting när det behövs och se till att fordonet har ordentligt med grepp när det krävs. Föraren behöver inte enbart ha total kontroll över sitt fordon, men också en hög koncentrationsförmåga tillsammans med möjligheten att memorera hela banan från start till mål.

Normalt används i regel bara första och andra växeln men i vissa event används även backen. Ett normalt varv runt en Gymkhana bana tar mellan 45 sekunder till en och en halv minut, beroendes på vart i världen eventet körs. Det som gör dessa event riktigt speciella och krävande för förarna är att vissa av banans segment kan användas vid fler än ett tillfälle från flera olika vinklar. Det är därför ett måste för föraren att verkligen komma ihåg allt i den ordning som det ska se, exakt ner till minsta detalj då varje miss kostar föraren poäng.

En av dem som verkligen fått Gymkhana på kartan inom motorsport är föraren Ken Block, vars otroliga skicklighet och spektakulära körning har gjort sporten till en riktig åskådarsport. Andra kända förare är bland annat Tanner Faust, som också stod som värd för den amerikanska versionen av det engelska tv-programmet Top Gear, ett tv-program som nått framgångar dock inte lika stora som sin brittiska motpart.