Formel 1

Vid sidan av Nascar i USA så är Formel 1 det största bilevenemanget i världen, en tävlingsserie som hålls från Europa, Asien till Sydamerika och evenemanget bara växer och växer. Intresset har heller aldrig varit större för detta anrika evenemang, än vad det är nu, samtidigt som organisatörerna har blivit mer och mer strikta i hur bilarna får vara utformade, hur motorerna får trimmas och en rad andra regler. Det känns nästa som om man går lite bakåt i tiden om man tittar på fordonens utveckling, kontra vad det var för 10 år sedan, just på grund av alla dessa restriktioner.

Tävlingens historia

Formel 1, Formula One eller bara F1 är några av de namn som detta evenemang är känt som och som är synonymt med snabba bilar, tuffa race och några av världens bästa bilförare bakom ratten på dessa monsterbilar. Formel 1s historia startade under 30-talet när man ville skapa en biltävling där alla deltagare skulle följa en lista med regler och bestämmelser, något som inte enbart gällde förare utan även fordonen. Ordet för detta var formula, vilket då också gav namnet till evenemanget, Formula A, något som senare blev Formula 1. Från början var det bara en biltävling, där man slogs om vilken bil som kunde komma först, men en idé som man funderat på innan utbrottet av andra världskriget, återupplivades igen efter krigets slut och förarmästerskapet var då ett faktum.

Efter krigets slut väcktes denna idé till liv igen och första året efter kriget, hölls det allra första förarmästerskapet. Första mästerskapstävlingen dröjde kom inte förrän ett par år senare, 1950 på Silverstone i England. Det krävdes omfattande diskussioner bland deltagare och biltillverkare innan man kunde uppnå regler och kompromisser som alla godkände. Den första F1 tävlingen hade redan körts månaden innan detta beslut om mästerskapet togs och det skulle visa sig att endast sju av de 20 tävlingar som hölls de året skulle räknas mot mästerskapet men trots detta så var i alla fall mästerskapet nu igång.  Detta upplägg där enbart vissa tävlingar under en säsong skulle räknas gentemot mästerskapet fortsatte ända fram till 1983 när beslutet togs att skippa alla dessa tävlingar då de inte längre var ekonomiskt lönsamma. Förutom förarmästerskap hålls det även ett konstruktörsmästerskap som tilldelas de stall som samlat mest poäng under gångna säsongen.

Sporten blev för snabb

Att utveckla bilarna var deltagarnas största prioritet. Visst, alla var tvungna att hålla sig inom ramverket för tävlingen men det lämnade fortfarande dörren öppen för biltillverkare att modifiera sina bilar så att de fick högre topphastighet, bättre väghållning och aerodynamik. Formel 1 scenen under 70-talet var enligt många den svåraste perioden inom bilsporten, från ett konkurrensmässigt perspektiv. 1971 års Grand Prix på Monza banan såg exempelvis de fyra första bilarna passera mållinjen med endast två tiondels sekunders marginal mellan första och fjärde bil.

Utvecklingen skedde i ett sånt rasande tempo att arrangörerna till sist fick dra i nödbromsen. Bilarna blev helt enkelt för snabba, farorna för stora och risken var inte längre värd mödan. Biltillverkarna fick allt striktare förhållningsregler. Mot slutet av 1988 års säsong såg vi det kanske största beslutet som arrangörerna någonsin tagit, när man förbjöd användandet av turboaggregat på motorerna, något som minskade motorernas uteffekt markant men som då också fick en positiv effekt, ökad säkerhet för förarna.