Folkrace – En biltävling för alla

Biltävlingar och köra bil är något som fascinerat mig så länge jag kan minnas. Redan när jag fick körkort visste jag att jag ville bli en professionell bilförare, men det närmsta jag kom att bli detta var när jag blev en taxichaufför, visst, jag körde bil till yrket men det var kanske inte riktigt på sättet som jag hade drömt om. Det som intresserade mig när det gällde att köra bil, i alla fall i mina yngre dagar var nödvändigtvis inte bara att köra snabbt. Jag ville testa mig själv, testa och pressa mig och mina körkunskaper till det yttersta och verkligen se vad jag kunde och inte kunde klara samtidigt som jag också ville se vad fordonet jag körde mäktade med. Något som jag länge ville testa på var folkrace, då det är något som mer eller mindre vem som helst kan testa, så länge man har kapital att köpa ett fordon, skaffa sig en licens och framför allt, kunna något om bilar, när det gäller reparationer och problemlösning och det var just detta, det sista segmentet som satte stopp för mig och mina drömmar att tävla i folkrace. Det hindrade mig dock inte från att besöka den lokala folkracebanan var och varannan helg för att ta del av nöjet som denna typ av tävling kan ge.

Tävlingsupplägget

En folkracetävling sker på en bana som sträcker sig 2400 meter i längd och där underlaget stundvis är asfalt och stundvis grus. Banorna är bygga så att fordonen inte kan komma upp I hastigheter som överstiger 80 km/h, av säkerhetsskäl, vilket utan tvivel gynnar de yngre förarna, då man kan vara så ung som 15 år och delta i ett folkrace, så länge man har skaffat en licens genom svensk bilsport.

Tävlingarna är uppdelade i olika heat, vanligtvis med sex bilar i varje heat och där poäng tilldelas utifrån vart man placerar sig, med en segrare som får sju poäng, andraplats sex poäng och så vidare. När alla heat har körts räknas poängen samman och de sex bästa poängplockarna får då köra i en så kallad A-final, nästa sex i en B-final och så vidare. Vinnaren av A-finalen går som slutgiltig segrare från hela eventet.

Tävlingsupplägget

Fattigmannens bilsport

För att undvika att förare spenderar allt för stora summor på sina bilar, finns det regler på hur mycket man kan spendera på ett fordon. Tävlingarna körs med standardbilar där deltagarna själva får välja vilken typ av bil de vill köra så länge bilen uppfyller vissa säkerhetskrav som finns. Under ett folkrace kan sedan vem som helst lägga ett bud på en av bilarna, där priset i Sverige är 6500 kronor. Alla bud läggs sedan i en hög varifrån man drar en person som sedan får ta med sig bilen hem och den tidigare ägaren får då dessa 6500 kronor. Det enda som inte ingår i köpet är stolen och den säkerhetssele som installerats i bilen. Att neka en försäljning kan resultera i att föraren får sin licens indragen. Med ett system som detta förhindrar man bilägarna från att spendera större summor pengar i sina fordon för att få den att prestera bättre.

Fattigmannens bilsport