Dakarrallyt

Fransmannen Thierry Sabine deltog 1977 i ett race på motorcykel mellan Elfenbenskusten och Frankrike. Mitt ute i den libyske öknen körde han vilse. Han blev räddad och kom helskinnad hem till Frankrike. Däremot blev han så fascinerad av den afrikanska öknen och ville dela med sig av upplevelserna. Han skapade då Paris-Dakar-rallyt, som det hette från början. Sträckan skulle gå från Paris till den senegalesiska huvudstaden Dakar, genom Algeriet och Niger. Redan det första årets race blev en succé med fransk seger.

Olika sträckningar

Dakarrallyt 1979

Dakarrallyt är det mest omtalade race i motorsportvärlden för bilar, motorcyklar, lastbilar och fyrhjulingar. Sedan starten 1978 har sträckningen dragits om flera gånger. År 1992 gick rallyt mellan Paris och Kapstaden, Sydafrika, år 2003 mellan Marseille, Frankrike och den egyptiska orten Sharm-el-Sheik. År 2005 körde man från Barcelona till Dakar och 2006 och 2007 gick starten i Lissabon, Portugal för att avslutas i Dakar. Sedan 2009 körs rallyt i Sydamerika mellan olika destinationer, dock under samma namn. Senaste etappen gick mellan Rosario i Argentina och Valparaiso i Chile, vilket är en sträcka på 9300 kilometer. Man kör i 13 etapper på mellan 300 och 800 kilometer. Hela rallyt tar ungefär två veckor. År 2020 kommer det att köras i Saudiarabien.

Tre klasser

Rallyt delas in i tre huvudklasser. Motorcyklar och fyrhjulingar utgör tillsammans en klass, bilar är en klass, vilken inkluderar allt från små buggybilar till suvar, samt lastbilsklassen. Inom varje klass delas fordonen ytterligare in i underklasser beroende på hur mycket de väger, hur modifierade de är, eller om de är specialtillverkade för ökenterräng. Länge var europeiska bilar de mest populära som till exempel Renault 4, Land Rover, Range Rover och Mercedes. Alltefter som tävlingens popularitet ökat har nya bilar från Volkswagen, BMW, Hummer och Nissan introducerats. Vanliga motorcyklar är Honda, BMW och Yamaha. Numera får motorcyklar vara max 450 kubik, för att hålla nere farten. Franska förare är de som historiskt sett lyckats bäst i rallyt. Man kör med en förare och en kartläsare.

Olyckor och oroligheter

hårt terräng

Det som gör Dakarrallyt så speciellt är inte bara längden utan framförallt den tuffa terrängen. Bilarna kör, förutom på vanliga vägar, över stock och sten och ofta i ökenmiljö. Det ställer stora krav på både bilen, förarens skicklighet och förmåga att navigera. Av ungefär 400 startande bilar är det cirka hälften som fullföljer rallyt. Det handlar mer om körskicklighet och uthållighet än om snabbhet som i de flesta andra race. Anledningen att man numera flyttat racet till Sydamerika är oroligheterna i Afrikaregionen. Mali är ökänt som en av världens farligaste länder. Där har arrangörerna har haft stora problem med hot om kidnappningar, plundringar och terrorattacker, till och med minfält. Lokalbefolkningen har också på sina håll protesterat mot de snabbgående fordonens framfart. Det har hänt att bilar har kraschat in i publiken. Sedan starten har omkring sextio personer dött i samband med rallyt. Arrangörerna har tagit seriöst på kritiken och infört hastighetskontroller, varningslampor och strafftid för de som kör för snabbt. Även två helikoptrar har kraschat. I en av dem befann sig rallyts grundare, Thierry Sabine. Flera svenska förare, även kvinnor, har kört rallyt genom åren. Två svenskar har dessutom vunnit. Det föraren Freddy Kottulinsky 1980, och kartläsaren Bruno Berglund 1989-1991.